• Novinky

• Adventní Vídeň

• Magická, slavnostní, světélkující, plná vůní a chutí….Máme na mysli jednu z nejkrásnějších evropských metropolí. Žáci a učitelé naší školy měli tu čest navštívit ji právě v předvánočním čase, na vlastní kůži okusit tu pravou adventní atmosféru, ponořit se do hlubin velkoměsta a prouzkoumávat naprosto úžasné trhy, které Vídeň pravidelně přichystá pro své dychtivé návštěvníky.

Vyrazili jsme v ranních hodinách 11. prosince z obvyklého místa , z parkoviště Kotvice ve Studénce- Butovicích. Cesta do Rakouska byla poněkud zdlouhavější než ta zpáteční, ale nám to nevadilo, protože jsme s občerstvením v ruce pozorovali zasněženou krajinu, která byla na území našich sousedů postupně zaplňována větrnými elektrárnami…

Po příjezdu do Vídně jsme poslouchali poutavý výklad paní průvodkyně a potom? Hurá na trhy! Na ty jsme se těšili nejvíce. A těch dobrot! Trdelníky, sachry, klobásky dokřupava propečené…Někteří degustovali, jiní pořizovali dárky, prostě vánoční pohoda.

A ještě něco:

Celá naše škola vám všem přeje krásné vánoční svátky a stejně magické, slavnostní a světélkující, jako byla naše letošní Vídeň.

• Tieto – pohled žáka ekonomky Zdeněk Taťák, 1. A

• Mé očekávání? Popravdě, bral jsem to spíš jako den volna a doufal v získání představy o činnosti jedné z programovacích firem v Moravskoslezském kraji.

Exkurzi jako takovou nám i přes ty různé ‘nudné’ věci prezentující dokázali přizpůsobit natolik, že to podle mě bavilo více než polovinu třídy, což je v dnešní době celkem slušná statistika.

A i kdyby to někoho vyloženě nudilo, kvůli soutěži o ceny na konci se stejně vyplatilo poslouchat. Jen si už nepamatuju, kde v té prezentaci bylo něco o tom, jestli je větší los, nebo sob (ano, tahle otázka se tam taky vyskytovala).

Tieto díky nedávné investici do svého fyzického prostředí v Ostravě a přátelsky nastaveným zaměstnancům působí jinak než ostatní firmy. Chápou, že po vystudování školy člověk obvykle nemá deset let zkušeností, proto nabízí možnost stáže třeba i při škole. A taky rozumí tomu, že k úspěchu není podstatný pouze diplom ze školy, ale také hodnota, kterou absolventi firmu posouvají.

Takže? Ano, získal jsem den volna a přehled o nějaké firmě, ale také příležitost.

• Futsalový turnaj Kopřivnice

• Výběr sportovců z naší školy se zúčastnil futsalového turnaje v Kopřivnici. Oproti loňským ročníkům jsme tým výrazně omladili a příležitost tak dostali i hráči narození v roce 2008. V konkurenci silných soupeřů z Nového Jičína, Kopřivnice a Oder jsme obsadili konečné 4. místo.

Děkujeme všem hráčům za dobrou reprezentaci škol, za týmového ducha a za fair play přístup. Už teď se těšíme na další ročník turnaje.

Nominace: Jan Haša 3.A, Ondřej Nikel 2.SM, Václav Kovář 2.SM, Adam Grossman 1.B, Ondřej Mizer 1.SM, Tadeáš Balhar 2.B, Vít Kellner 3.SM, Roman Liška 2.SM, Martin Sládeček 3.SM, Martin Oderský 1.A

Střelci: Vít Kellner, Tadeáš Balhar

• Halloween na půdě střední školy ve Studénce

• Před pár týdny se naši noví žáci z prvního ročníku vyjádřili, že se málo znají s žáky z jiných tříd a že by se s nimi rádi seznámili blíže, nejlépe prostřednictvím nějaké společné aktivity. Toto přání s radostí vyslyšela jejich vlídná a vstřícná paní třídní učitelka, přičemž Ideální příležitostí byl zrovna Halloween. V duchu tradice starého keltského svátku, který propojuje svět zesnulých se světem živých, se právě i naši žáci dne 25. 10. 2023 přestrojili za duchy, zombie, příšery, či dokonce hejkaly a víly. V kostýmech a s pořádně černým make-upem a krvavými skvrnami se žáci i učitelé sešli ve společných prostorách školy, kde plnili záludné úkoly, soutěže a kvízy, jež připravili naši prváci. „Neboj se,“ přemlouvali nedůvěřivé spolužáky, „jen tam tu ruku ponoř a zkus hmatem uhádnout, co to je?“ Sice nedůvěřivě, ale plni odhodláni ponořili soutěžící ruku do neznáma, aby zjistili, že…živý pavouk to nebyl, opravdu se nikdo nemusel bát.

Rovněž proběhly soutěže o nejlépe vyzdobenou třídu, zde by možná bylo lépe říct o nejhrozivěji vyzdobenou třídu… Zkrátka a dobře, žáci se do toho pustili s vervou, a třídy brzy vypadaly jako opuštěný hřbitov na anglickém venkově. Také se hodnotily nejstrašidelnější kostýmy, přičemž se na první místo vyšvihl tajemný hejkal, který se pravděpodobně zjevil z místních blat. Nakonec si soutěžící lámali hlavy nad starou dobrou morseovkou, aby našli směr k tajemnému pokladu, plnému výtvarných potřeb, které si mezi sebou rozdělili.

Tímto našim žákům z prvního ročníku děkujeme za jejich vtipný přístup, který všem zpříjemnil podzimní dny, a doufáme, že budou svými nápady přispívat k aktivnímu životu na naší škole i nadále.

Příští rojení žáků se bude konat ještě ke konci roku 2023 a to ve středu 13. 12. a dále pak v roce 2024, ve středu 17. 1. Právě tyto dny otevíráme naše dveře všem zájemcům o prohlídku a o získání širšího povědomí o studijních programech i studentském životě na půdě Střední školy ekonomicko-podnikatelské ve Studénce.  Nuda to zcela jistě nebude, o to se už postará náš školní hejkal.

Za SŠEPS, o. p. s.: Mgr. Lucie Jančíková

• Exkurze v rodinné firmě Pars Komponenty, s.r.o.

• Ve středu 25. října 2023 navštívili žáci prvního ročníku naší školy v rámci projektu Operační program zaměstnanost plus, reg. č. projektu: CZ.03.01.02/00/22_020/0000727,

pod názvem Jiná kariéra, který je financován z prostředků EU, výrobní podnik Pars Komponenty, s.r.o. ve Studénce.

Společnost patří mezi přední výrobce komponentů pro hromadné dopravní prostředky. Zaměřuje se také na průkopnický vývoj nových výrobků a poskytují tento vývoj výrobcům po celém světě. Jejich projektanti vymysleli bezpečnostní světelné efekty při vystupování a nastupování do prostředků hromadných přeprav. V celé České republice jezdí tramvaje s těmito bezpečnostními prvky.

Naši žáci měli možnost provoz a život podniku vidět z blízka. Seznámili se se všemi úseky, osahali si práci v lakovně. Zajímavé a obdivuhodné je, že si vše spravují sami od návrhů jednotlivých komponentů, obrábění materiálu na CNC strojích a jejich programování až po výstupní kontrolu jednotlivých výrobků. Firma nabízí učňovské vzdělávání a svářečskou školu. A věřte, že jsem viděla na žácích, že je to zaujalo.

V průběhu celé exkurze se žáci mohli seznámit s řadou profesí, které jsou v této firmě zastoupeny. Pracovník v takové firmě musí být pečlivý, dobrý na přesnost a kvalitu a musí být schopný vést konverzaci v cizích jazycích.

Poděkování patří Ivovi Mutinovi a paní Kamile Kakurové, kteří  žáky exkurzí provázeli a velmi zajímavě jim provoz ve firmě představili.

Za projekt Jiná kariéra: Ing. Aneta Richterová Uhlová

• Třídní schůzky

• Vážení rodiče a žáci, dne 22. 11. 2023 (středa) budou od 15:30 h. do 16:30 h. probíhat třídní schůzky v jednotlivých třídách žáků.

• Začátek školního roku

• Dobrý den, školní rok 2023/2024 bude zahájen v pondělí 4.9.2023 v 7:55 hod. Žáci budou ve svých třídách s třídním učitelem.

Těšíme se na Vás!

• Sláva, nazdar výletu!!!

• Ve dnech 28.6. – 29.6.2023 jsme se zúčastnili dvoudenního školního výletu na Valašsko .

Odjížděli jsme autobusem od školy v 8:30 . První zastávkou byly lázně Teplice nad Bečvou, kde  jsme měli rozchod a čas projít si lázně s možností navštívit Zbrašovské aragonitové jeskyně. Poté jsme se vydali prozkoumat další město, a to bylo Valašské Meziříčí. Zde jsme prošli nádvořím zámku Žerotínů a zamířili na náměstí, kde nás páni učitelé seznámili s historií města a hlavními zajímavostmi. Po té jsme měli volno na individuální prohlídku a oběd.. Odpoledne jsme už zamířili do našeho cíle ubytování, a tím byl kemp Ranč Bystřička. Při příjezdu jsme si vyzvedli klíčky a vše potřebné, abychom se zabydleli v chatkách, které byly velice dobře vybaveny, dokonce i ledničkou a WC. V prostoru kempu byl také salon, kde jsme si mohli dát teplou večeři a nápoje. Ve svém volnu jsme měli možnost jít se podívat na místní přehradu či si zasportovat. Velká část žáků si zahrála fotbal. Večer jsme společně poseděli u ohně a kdo chtěl,  opékal si špekáčky.

Druhý den o půl 10 jsme vyrazili autobusem  do dalšího místa , Rožnova pod Radhoštěm. Zde jsme si prošli park u Valašského muzea v přírodě a zamířili do centra, kde jsme měli individuální prohlídku. Kdo měl hlad a žízeň, zašel si na oběd nebo  jen si dal v teplém počasí osvěžující zmrzlinu. Ve 14 hodin jsme odjeli směr Studénka, kde jsme  náš výlet úspěšně zakončili.

Výlet se nám velice líbil, protože jsme poznali nová zajímavá místa a navzájem se s ostatními žáky podružili.

žákyně Aneta Šimečková, Karolína Grulichová 4.A, Nikola Pavlovičová 3.A

• Jednodenní poznávací zájezd do Budapešti

• Budapešť je jedním z oblíbených měst v Evropě. Má tolik krásných a zajímavých míst, že bychom tam mohli strávit týdny. Nedávno jsme se tam vydali autobusem na celý den a rádi bychom se s vámi podělili o naše zážitky.

Přijeli jsme do Budapešti kolem 12:30 hodin a rozhodli jsme se začít náš program návštěvou Centrální tržnice, ve které nás asi nejvíce zaujala velikost a rozmanitost nabídky. Procházeli jsme se kolem stánků s paprikou, uzeninami, sýry, pečivem, vínem a dalšími maďarskými specialitami. Nemohli jsme odolat a koupili jsme si několik suvenýrů pro sebe a pro své přátele. Po obědě jsme se vydali do baziliky sv. Štěpána, která je největším kostelem v

Budapešti a jednou z nejvýznamnějších staveb v Maďarsku. Vstoupili jsme dovnitř a  nejvíce nás zde zaujala velkolepost a krása  barokního interiéru. Oltáře, fresky, varhany a kapli jsme si podrobně prohlédli a zjistili jsme, že v bazilice jsou uloženy ostatky sv. Štěpána, prvního maďarského krále. Jeho pravá ruka je vystavena ve speciální schránce a každoročně se s ní koná slavnostní  procesí .

Odpoledne jsme si užili volno a procházeli se po městě. Navštívili jsme několik obchodů ,kaváren a restaurací a ochutnali jsme některé maďarské speciality, jako jsou guláš, lángos nebo somlói galuska. Zjistili jsme například, že guláš se řekne perkelt a označení guláš platí pro gulášovou polévku. Bylo to všechno moc dobré a syté.

Poslední zastávkou bylo Náměstí hrdinů, kde jsme navštívili Památník milénia, který připomíná příchod Arpádovců do Podunajské nížiny v roce 896. Na náměstí se také nacházejí  sochy maďarských králů a budova Muzea krásných umění. Byl to skvělý den, plný zážitků a dojmů. Budapešť je opravdu nádherné město, které stojí za návštěvu. Doufáme, že se tam brzy vrátíme a objevíme další jeho kouzla.

• PAMÁTNÍK J. A. KOMENSKÉHO VE FULNEKU

• Dne 28. 4. jsme se zúčastnili se studenty z ročníků 1. A a 2. A edukačního programu, který se týkal pobytu JAK ve Fulneku. Mgr. Orlitová nám představila prostřednictvím velkoplošné dataprojekce letáky z období třicetileté války a společně jsme si vysvětlili význam těchto grafických listů v rámci tehdejší zpravodajské publicistiky. Naprosto skvělým výkladem nás vtáhla do děje událostí v 17. století a seznámila nás s dobovým písmem, hudbou, zpěvem, oděvy, nádobami. Dokonce se našel i odvážný student, který se oblékl do zbroje vojáka z období třicetileté války.Studenti si rovněž vyzkoušeli roli „detektivů“ a prostřednictvím indicií plnili úkoly spojené s vraždou, která se v době pobytu Komenského ve Fulneku stala v kapli.

• Třídní schůzky

• Vážení rodiče a žáci,dne 25. 4. 2023 (úterý) budou od 15:30 h. do 16:30 h. probíhat třídní schůzky v jednotlivých třídách žáků.

• PF 2023

• Přejeme Vám klidné prožití svátků, hodně zdraví a úspěchů do nového roku 2023.

• Prohlídka Divadla Antonína Dvořáka

• Dnešní zimní den nabádal k zajímavé procházce zasněženou krajinou, ale my jsme raději vyrazili se studenty 1. A, 2. A, 3. A a 1 SM na prohlídku prostor Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Průvodkyní nám byla činoherní herečka Aneta Kaluža Klimešová, která se své role zhostila výborně. Nezapřela své povolání po celou dobu prohlídky. Zábavnou formou nás seznámila se zákulisím divadelních prostor. Navštívili jsme šatny, zkušebnu, kde herci nacvičují divadelní představení bezmála dva měsíce. Podívali jsme se rovněž na jeviště a nahlédli tak do divadla druhým pohledem. Nakonec jsme se ocitli v úplné tmě hlediště, kde se vejde více než 500 diváků. Díky osvětlení z našich mobilních telefonů jsme si mohli prohlédnout nádhernou neobarokní výzdobu celého interiéru hlediště. Ne nadarmo je Divadlo Antonína Dvořáka považováno za jedno z nejhezčích divadel v České republice.

• Futsalisti naší školy získali na domácím turnaji 3. místo

• Do krajského kola Středoškolské futsalové ligy se naše škola kvalifikovala druhým místem na turnaji v Odrách. Pro druhé kolo (krajská úroveň) jsme 14.12. v hale Pustějov pořádali turnaj, kterého se účastnily školy z Opavy, Hlučína a Nového Jičína.

Do turnaje za nás nastoupil podobný tým jako v Odrách. Pro zranění a nemoc se futsalu nemohli účastnit brankář Patrik Malý a útočník Vojtěch Kött. Dodatečně byli nominováni Roman Liška a Martin Sládeček.

V prvním zápase jsme se ještě neprosadili. Nový Jičín předvedl kvalitní a disciplinovaný výkon a k ničemu nás nepustil. Vítěznému Hlučínu jsme byli vyrovnaným soupeřem. Konečný výsledek 2:7 mají na svědomí jejich nejlepší střelci turnaje Havránek a Kučera, kteří svým kvalitním výkonem dovedli Hlučín k postupu do další fáze Středoškolské futsalové ligy. V posledním zápase proti Opavě se zaskvěl Viktor Sedlák, který nasázel hattrick. Dramatický a vyrovnaný zápas jsme zvládli skvělým výkonem v závěru. Nemusely nás mrzet ani neproměněné šance.

Výsledky:
              SŠ ekonomicko-podnikatelská Studénka - SŠ technická a zemědělská Nový Jičín 0:4 (0:2)
              SŠ ekonomicko-podnikatelská Studénka - Gymnázium Josefa Kainara Hlučín 2:7 (1:3)
              Branky: Josef Kovář, Viktor Sedlák
              SŠ ekonomicko-podnikatelská Studénka - SŠPU Opava 5:3 (2:2)
              Branky: Viktor Sedlák 3, Jan Haša, Roman Liška

Václav Kovář 1.SM
              Martin Sládeček 2.SM
              Trenéři – učitelé Mgr. Pavel Vrabl a Ing. Ondřej Skotnica

Celkový výsledek je pro nás úspěchem a „skalp“ Opavy byl skvělým zakončením dvouletého cyklu našeho futsalového týmu, tvořeného osou čtyř opor Viktor Sedlák, Vojtěch Kött, Marek Švagera a Tadeáš Balhar. V posledním ročníku jsou i Petr Strof a Josef Kovář, kteří rovněž skvěle reprezentovali školu svými sportovními výkony. Náš tým měl v rámci futsalové ligy možnost změřit síly s talenty akademií Baníku Ostrava, Vítkovic, Opavy, Hlučína, Nového Jičína a Bílovce. Děkujeme všem našim hráčům za účast a těšíme se na další sportovní zážitky.

• Středoškolská futsalová liga - postupujeme do 2. kola

• Dne 23.11. se v městké hale v Odrách uskutečnilo první kolo středoškolské futsalové ligy. Proti sobě jsme měli tyto týmy: SŠ Odry, SŠ technická a zemědělská Nový Jičín a GMK Bílovec. Ve čtyřčlenné skupině jsme obsadili druhé místo za SŠ Nový Jičín.

Zodpovědný výkon však poznamenalo zranění brankáře Patrika Malého. Přesto věříme, že za pár dnů nastoupíme v plné síle proti těžkým protivníkům z gymnázia Hlučín, ŠŠPU Opava a SŠ Nový Jičín.

Gratulujeme k postupu a přejeme hodně úspěchů.

Výsledky:

Střední škola Studénka  - SŠ technická a zemědělská Nový Jičín 0:4

Soupiska našeho týmu -

Brankáři - Patrik Malý 2.B a Petr Strof 4.A

Obránci - Marek Švagera 2.B, Viktor Sedlák 1.B, Josef Kovář 3.SM, Jan Haša 2.A a Vít Kellner 2.SM

Útočníci - Vojtěch Kött 2.B, Tadeáš Balhar 1.B, Daniel Závorka 2.A a Václav Kovář 1.SM

Trenéři - učitelé Ondřej Skotnica a Pavel Vrabl

• Návštěva městské knihovny v Ostravě.

• Dne 22. 11. 2022 žáci ze tříd 1. A, 2. A, 3. A, 4. A a 2SM v rámci hodiny českého jazyka a literatury navštívili městskou knihovnu v Ostravě.

Přivítal nás pan Filip Hrazdil, který nám byl po dobu dvou hodin velmi zajímavým průvodcem. Nejprve nás vzal do britského oddělení, kde byly různé knihy v angličtině, například tolik oblíbený Harry Potter, ale také přeložené české klasické pohádky, pro nás nezapomenutelný Krteček. Rovněž nás upoutaly knihy pro studium angličtiny v různých stupních obtížnosti. Nebo cvičné testy na Cambridgské zkoušky. Potom jsme se podívali do amerického oddělení, kterým nás provedla paní knihovnice svou brilantní angličtinou. Následovalo dětské oddělení, ve kterém jsme zavzpomínali na naše krásné dětství. Klasické oddělení pro dospělé bylo zajímavé svou velikostí a nespočetnou sbírkou knih.

Následovala cesta do suterénu - skladu, kde se nacházely nejen výtisky, které nejsou tolik žádané, ale také staré knihy, dokonce knihy z dob našich dávných předků. A nakonec jsme se podívali do oddělení pro lidi se zrakovou vadou. Zde jsme si vyzkoušeli, jaké to je žít s tímto velkým hendikepem.

Návštěva byla velmi zajímavá a přínosná a již se těšíme na další akci v místě, které dokáže zaujmout všechny věkové kategorie.

• Třídní schůzky

• Vážení rodiče a žáci, dne 15. 11. 2022 (úterý) budou od 15:30 h. do 16:30 h. probíhat třídní schůzky v jednotlivých třídách žáků.